연구관심분야
- Consumer behavior (Memory, Choice, Information processing)
학력사항
- Ph.D. Retailing/Consumer Sciences, The Ohio State University
- Ph.D. (Minor) Marketing, The Ohio State University
- MS Retailing/Consumer Sciences, The Ohio State University
- BS Home Economics, Seoul National University
경력 및 활동
- 2022 - 2024 한국마케팅학회 마케팅연구 19대 편집위원장 (Editor-in-chief)
- 2021 - 2023 한국외대 글로벌경영연구소 소장
- 2018 – 2020 한국외국어대학교 입학처장
- 2012 - Fulbright Visiting Scholar in the Fisher College of Business at the Ohio State University
- 2006 - Current Professor of Marketing at Hankuk University of Foreign Studies
- 2006 - 2007 Adjunct professor at Iowa State University
- 2002 - 2006 Assistant professor at Iowa State University
- 2000 - 2002 Instructor at the Ohio State University
[주요 산업 활동]
- 현) 삼성전자 미래기술육성센터 자문교수
- 전) 삼성물산 주택biz 자문교수 (Creative Director)
- 전) 삼성전자 삼성리서치 자문교수
- 전) 삼성전자 반도체부문 브랜드커뮤니케이션 자문교수
- 전) 삼성전자 Digital Media Communications (현 삼성리서치) 연구소 자문교수
- 전) LG전자 HA부문 선도상품 자문교
- 전) 경향신문 부설 지속가능 사회를 위한 경제연구소 (ERISS) 조사/경제부문 기획위원 및 명성지수 개발팀 간사
- 전) 서울패션위크 자문위원
- 전) KBS ‘이영돈 PD의 소비자고발’ 경영윤리자문교수
- 전) SK네트웍스 패션사업부 자문교수
[주요 방송 강의]
[주요 수행 프로젝트]
- 한국전력공사 KDN 아파트 대상 AMI 인프라를 활용한 수익 모델 개발 컨설팅
- 삼성물산 래미안 서비스 플랫폼 개발 프로젝트
- 한국전력공사 전기안전점검의 AMI 활용 정책에 대한 대응 전략 연구
- LG전자 코드제로 마케팅 전략 프로젝트
- 루이까또즈 플랫폼-L IMC 전략 프로젝트
- 삼성전자 마케팅 용어집 감수 및 자문
- 삼성전자 Human fit business model 기획 프로젝트
- ㈜효성 임직원 가치 인식 조사 자문교수
- 서울시 문화예술기부 실태 및 현황 조사
- SK Networks 실험 매장 실행 전략 프로젝트
- SK Networks 미래휴대폰유통사업 프로젝트
- 서울시 세종벨트 사업성 진단 평가 프로젝트
- 서울시 문화예술기관 연계를 위한 사업성 평가 및 전략 수립
- SK Telecom 파트너사 행복지수 측정 및 검증 프로젝트 (1-4차)
- LG 생활건강 화장품 사업부문: 인터넷과 방문판매 통합전략 수립
- 중소기업기술정보진흥원: 기술혁신의 상업화 전략연구 프로젝트
- KOTRA 신해외마케팅전략 프로젝트
- SK Networks 캐릭터신규사업 마케팅조사 및 전략 수립 프로젝트
주요논문
[해외 논문]
- Park, J., & Ko, D. (2024). The salience of less important product attributes. International Journal of Consumer Studies. DOI: 10.1111/ijcs. 13087
- Park, J., & Kwon, H. (2024). First come, first served vs. the draw: Perceived fairness in the new product purchase competition. Psychology & Marketing. 41(8),1735-1747. https://doi.org/10.1002/mar.22007.
-
Park, J. & Unnava, H. (2024). A double-edged sword: The effect of brand self-regulatory messages on brand attitude in the US. Journal of Brand Management. https://doi.org/10.1057/s41262-024-00351-2.
-
Ko, D., & Park, J. (2024). I play online games because I believe in a just virtual world. Journal of Media Psychology. https://doi.org/10.1027/1864-1105/a000438.
-
Park, J., Zhang, M., Yoo, S., & Kwon, H. (2023). Breaking the vertical barrier: Effects of vertical direction and rotation of an English loan brand name one product evalution. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 36(5), 1084-1107. https://doi.org/10.1108/APJML-07-2023-0679.
- Park, J., & Li, W. (2023) “I got it FIRST”: Antecedents of competitive consumption of a new product. Journal of Retailing and Consumer Services, 73, 103367.
- Park, J., & Ko, D. (2022). Catch me if you can: Effects of AR-enhanced presence on the mobile game experience. Internet Research, 32(4), 1235-1263.
- Park, J., & Kim, A. (2021). A dog doesn't smile: Effects of a dog's facial e-x-p-r-e-s-s-i-o-ns and gaze on pet product evaluation. Journal of Product & Brand Management, 30(5), 641-655.
- Ko, D., & Park, J. (2020). I am you, you are me: Game character congruence with the ideal self. Internet Research. 31(2), 613-634.
- Park, J., & Ma, Y. (2019). Number-location bias: Do consumers correctly process the number on the product package? Journal of Product & Brand Management, 28, 1-30.
- Park, J. (2018, published online 2015). Self-gifting as a therapeutic reward: Motivational approach for self-gifting promotions. Journal of Marketing Communications. 24(1), 17-34.
- Park, J. (2017). Is a cause-related self-prevention campaign a good CSR strategy?: Effects of negative social acceptance and consumer attitude on biased evaluations. Asia Marketing Journal, 19, 25-43.
- Lee, M., & Park, J. (2017). Television shopping at home to alleviate loneliness among older Consumers. Asia Marketing Journal, 18(4), 139-160.
- Lee, E. J., & Park, J. (2014). Enhancing virtual presence in e-tail: Dynamics of cue multiplicity. International Journal of Electronic Commerce, 18(4), 117-146.
- Park, J., & Unnava, H. (2013). Negativity bias in the product prevention ad claim. Advances in Consumer Research. 41.
- Yurchisin, J., & Park, J. (2010). Effects of retail store image attractiveness and self-evaluated job performance on employee retention. Journal of Business and Psychology, 25(3), 441-450.
- Yurchisin, J., Park, J., & O’Brian, M. (2010). The effect of employee self-image/store image congruence on employee-store commitment and employee intention to leave. Journal of Retailing and Consumer Services, 17(5), 406-414.
- Helepete, J., Littrell, M., & Park, J. (2009). Personalization of fair trade apparel: Consumer attitudes and intentions. Clothing and Textiles Research Journal, 27(2), 143-160.
- Kim, J., Ma, Y., & Park, J. (2009). Are U.S. consumers ready to adopt mobile technology for fashion goods? An integrated theoretical approach. Journal of Fashion Marketing and Management, 13(2), 215-230.
- Park, J.. Stoel, L., & Lennon, S. J. (2008). Cognitive, affective, and conative response to visual simulation: The effects of rotation in online product presentation. Journal of Consumer Behavior, 7, 72-87.
- Song, K., Fiore, A. M., & Park, J. (2007). Telepresence and fantasy in online apparel shopping experience. Journal of Fashion Marketing and Management, 11(4), 553-570.
- Park, J., & Park, J. (2007). Multichannel retailing potential for university-licensed apparel: Effects of university identification. Clothing and Textiles Research Journal, 24(1), 58-73.
- Park, J., & Kim, J. H. (2007).The importance of perceived consumption delay in Internet shopping: Time-related information, time risk, attitude, and purchase intention. Clothing and Textiles Research Journal, 25(1), 24-41.
- Yang, S. J., Park, J. K., & Park, J. (2007). Consumers’ Channel Choice for University Licensed Products: Exploring Factors of Consumer Acceptance with Social Identification. Journal of Retailing and Consumer Services, 14(3), 165-174.
- Choi, J., & Park, J. (2006). Multichannel retailing in Korea: Effects of shopping orientations and information seeking patterns on channel choice behavior. International Journal of Retail and Distribution Management, 34(8), 577-596.
- Park, J., & Lennon, S. J. (2006). Psychological and environmental antecedents of impulse buying tendency in the multichannel shopping context. Journal of Consumer Marketing, 23(2), 58-68.
- Halepete, J., & Park, J. (2006). Competitive e-tailing strategies for fair trade organizations: Benchmarking against successful commercial organizations. Journal of Fashion Marketing and Management, 10(4), 491-507.
- Park, J., Lennon, S. J., & Stoel, L. (2005). Online product presentation: Effects on mood, perceived risk, and purchase intention. Psychology and Marketing, 22(9), 695-719.
- Khakimdjanova, L., & Park, J. (2005). Online visual merchandising practice of apparel e-merchants. Journal of Retailing and Consumer Services, 12, 307-318.
- Park, J., & Stoel, L. (2005). Effects of brand familiarity, experience and information on online apparel purchase. International Journal of Retail and Distribution Management, 33(2), 148-160.
- Kim, J. H., & Park, J. (2005). A consumer shopping channel extension model: Attitude shift toward the online store. Journal of Fashion Marketing and Management, 9(1), 106-121.
- Park, J., & Lennon, S. J. (2004). Television apparel shopping: Impulse buying and parasocial interaction. Clothing and Textiles Research Journal, 22(3), 135-144.
- Park, J., & Stoel, L. (2002). Apparel shopping on the Internet: Information availability on US apparel merchant websites. Journal of Fashion Marketing and Management, 6(2), 158-176.
- Lennon, S. J., Johnson, K. K. P., & Park, J. (2001). Research trends in Textiles and Clothing; An analysis of three journals, 1980-1999. Family and Consumer Sciences Research Journal, 30, 117-139.
[국내 논문]
- 박지혜, 이문한 (2022). 경쟁적 소비: 구매 순위, 경쟁 강도, 순위 공지 시점이 소비 성취감과 제품 품질 인식에 미치는 영향. 경영학연구, 51(6), 1766-1790.
- 박지혜, 장민 (2022). 버거 vs 콤보: 단품과 번들 가격의 제시 순서, 숫자의 복잡성, 가격 배열 방식이 선택에 미치는 영향. 경영학연구, 51(1), 251 - 284.
- 박지혜 (2019). 좌-우 무게감 편향과 진열 방식이 처리 수월성과 제품 선택에 미치는 영향. 마케팅연구, 34(4), 29-51.
- 박지혜 (2017). 복수 제품 선택 시 시간의 단위가 구색 다양성에 미치는 영향. 마케팅연구, 32, 19-42
- 박지혜 (2016). 연속적 개별 선택 vs. 묶음 선택: 복수 제품 선택의 틀이 다각화 편향에 미치는 영향. 마케팅연구, 31(4), 41-66
- 박지혜 (2016). 선택은 곧 손실: 비선택 대안의 손실을 줄이기 위한 연속적 복수 제품 선택의 다양성 추구. 경영학연구, 45(6), 1901-1928.
- 박지혜 (2016). 군집 vs. 혼합 진열 방식이 동시적 복수 제품 선택의 다양성에 미치는 영향. 마케팅연구, 31(2), 25-53.
- 김영성, 박지혜 (2016). 1,000ml와 1L는 같지 않다: 주 제품의 규모 정보 단위가 추가 제품 규모 인식에 미치는 영향. 마케팅연구, 31(3), 1-25.
- 박지혜 (2014). 제품 경험 기간에 대해 지각된 시간적 거리가 위계적 분류 기준에 의한 소비자 번들 구성 선택에 미치는 영향. 경영학연구, 43(6), 1905-1930.
- 박지혜, 김영성 (2014). 지각적 vs. 개념적 유창성이 동시적 복수 제품 선택에 미치는 영향: 고객 선택형 번들링을 중심으로. 마케팅연구, 29(Feb), 21-42.
- 박지혜, 하지영 (2013). 행운의 제품에 대한 반신반의적 의사결정. 마케팅연구, 28(5), 19-37
- 박지혜, 김영성 (2013). 대리허용효과: 기업의 대리 선행을 통한 감성적 제품 선택의 정당화. 마케팅연구, 28(1), 93-114
- 하지영, 박지혜 (2012). 소비자의 기억은 정확한가?: 브랜드 과부하, 사건의 방향성, 브랜드 간 속성 거리가 기억 오류에 미치는 영향. 마케팅연구, 27(3), 51-72
- 박지혜, 오창환(2010). 감정의 전이: 관계 감정이 장소와 브랜드점포 감정에 미치는 영향. 마케팅연구, 25, 1-23
- 박지혜, 이현석(2010). 정보의 방향성에 따른 인지적, 감정적 망각효과. 마케팅연구, 25, 55-77
- 박지혜, 안재우(2009). 감동 측정 지수 개발. 마케팅연구, 24(2), 1-30
- Lee, K., & Park, J. (2006). The perceived importance weight of product information cues in e-shopping. 한국의류학회지, 30(3), 470-480
[경제지 기고]
- 박지혜 (2009). 투자로서의 광고: 광고로 당장 매출을 뚝딱 신문광고저널, 7월호, p14-15
- 박지혜 (2007). 신제품 마케팅 공개분석: 오르비스. AD TIMES (애드타임즈), 12월호, p.139
- 박지혜 (2006). 신제품 마케팅 공개분석: 오뚜기 컵누들. AD TIMES (애드타임즈), 8월호, p.107
저서
- 박지혜 (2018). 어서 와 마케팅은 처음이지. 탐
- 박지혜 (2013). 누가 내 머릿속에 브랜드를 넣었지. 뜨인돌 (문화관광부, 책따세 우수도서 선정)
- 홍성태, 박지혜(2009). 해빗 (역서). 위스덤하우스
수상경력
- 2018 : 한국외국어대학교 우수강의상
- 2017 : 한국마케팅학회 마케팅연구 최우수논문상 - 군집 vs. 혼합 진열 방식이 동시적 복수 제품 선택의 다양성에 미치는 영향 (단독)
- 2015 : 제 15회 경영학연구 SK 우수논문상 (한국경영학회) - 제품 경험 기간에 대해 지각된 시간적 거리가 위계적 분류 기준에 의한 소비자 번들 구성 선택에 미치는 영향 (단독)
- 2015 : 한국외국어대학교 우수강의상
- 2014 : ACR 2014 Best Working Paper Award (Association for Consumer Research) - Darkside of Brand Salience in Memory
- 2014 : 2014년 한국소비자학회 소비자학연구 우수심사자상 (한국소비자학회)
- 2008 : 한국외국어대학교 경영대학원 우수강의상
- 2007 : 한국외국어대학교 연구 업적 우수상
- 2006 : Emerald LiteratiNetwork 2006 Highly Commended Paper Award
- 2005 : Iowa State University Outstanding Research Award
- 2003 : Iowa State University Outstanding Teaching Award
학회 주요 활동
[해외 학술 대회]
- Park, J., & Kwon, H. (2023). Hot vs. cold: The effect of color temperature on numeric value calculation. Association for Consumer Research 2023 Annual Conference, Seattle, WA
- Park, J., & Kwon, H. (2023). First come, first served vs. the draw: Which is fair for purchasing a new product? Association for Consumer Research 2023 Annual Conference, Seattle, WA
- Park, J. (2018). Pain of gain: Can loss aversion over foregone options drive variety-seeking in the simultaneous multiple choice? Society of Consumer Psychology 2018 Annual Conference, Dallas, TX.
- Park, J., & Ma, Y. J. (2017). Number-location Bias: Do Consumers Correctly Process the Number? Association for Consumer Research 2017 Annual Conference. San Diego, CA.
- Park, J. (2017). An individual choice vs. a bundle choice: The effect of choice mechanics on diversification bias. Association for Consumer Research 2017 Annual Conference, San Diego, CA.
- Kim, Y., & Park, J. (2016). 1,000 ml ≠ 1L: The effect of a unit size, unit congruency, and product similarity on perceived volume of bundled products. Society of Consumer Psychology 2016 Annual Conference, Tempa, FL.
- Park, J. (2016). The effect of display format on choice variety in the simultaneous multiple choice condition. Society of Consumer Psychology 2016 Annual Conference, Tempa, FL.
- Park, J. (2014). Effect of paradoxical advertising on negativity bias. Association for Consumer Research 2014 Annual Conference, Baltimore, MD.
- *Park, J., Unnava, R. H., Ha, J. (2014). Dark side of brand salience in memory: Spillover to the #1 brand. Association for Consumer Research 2014 Annual Conference, Baltimore, MD. ACR 2014 Best Working Paper Award (Association for Consumer Research)
- Park, J. (2014). Superordinate vs. subordinate hierarchical choice in self-bundling. Association for Consumer Research 2014 Latin-America Annual Conference, Guadalajara, Mexico.
- Park, J. (2014). Self-gifting as a therapeutic reward for success. Association for Consumer Research 2014 Latin-America Annual Conference Guadalajara, Mexico.
- Park, J., and Unnava, H. R. (2013). Negativity bias in the product prevention ad claim. Association for Consumer Research 2013 Annual Conference, Chicago, IL.
[국내 학회 활동]
- 현) 한국마케팅학회 부회장
- 현) 한국소비자학회 부회장
- 현) 한국소비문화학회 상임이사
[해외 학회/학술단체 심사위원]
- Association for Consumer Research, Society for Consumer Psychology
- Journal Reviewer:Journal of Product & Brand Management, Journal of Marketing Communications, International Journal of Retail and Distribution Management reviewer, Clothing and Textiles Research Journal reviewer, International Journal of Electronic, Journal of Marketing Channels, Journal of European Marketing
- Book reviewer:Berman and Evans' "Retail Management: A Strategic Approach,” Tenth Edition (Prentice Hall)
언론/방송 노출
- KBS 소비자리포트, MBC 불만제로, YTN 국민신문고, KBS 생생정보, SBS 뉴스토리, MBC PD 수첩, MBC 경제매거진, KBS 김홍성의 생방송 정보쇼, 아리랑TV 코리아투데이, SBS 생방송 좋은 아침, MBC 생방송 오늘 아침, KBS 희망119, KBS 생방송 오늘, KBS 리빙쇼 당신의 여섯시, KBS 5천만의 아이디어, KBS 이영돈 PD의 소비자고발
- 휴테크, 日 이나다훼미리와 마사지체어 카라보 공동개발 ( 디지틀 조선일보)
- 착한 기업에 좌표 찍고 '돈쭐'...세상 바꾸는 '선한 오지랖' (매일경제)
- LG전자의 `오픈 이노베이션` 실험 (매일 경제)
- 글로벌기업, '한국 단독제품' 내놓는 까닭은? (매일경제TV)
- 무리한 멤버십 통합 구설수…다 합쳐놨더니 ‘서비스 이용 불가’ (매일경제)
- 나이키·아디다스·리복 운동화로 본 `시그너처 스타일` (매일경제)
- `콕 찍어` 배우는 MBA 노려라 (매일경제)
- [HOT100 2018-2019]글로벌 기업가를 꿈꾼다 한국외대 경영학부 (동아일보)
- [신간]어서 와, 마케팅은 처음이지? (대학저널)